maandag 9 november 2009

Klikotechnisch uitstekend ingeburgerd

Een goede vriendin van mij komt uit Guatemala. Om haar paspoort te kunnen behouden moet zij van de week voor de tweede keer het inburgering examen afleggen. Ik kan je zeggen, die meid is niet op haar achterhoofd gevallen. Toch is zij er niet in geslaagd om in een keer te slagen voor het inburgering examen.

Gevraagd naar een voorbeeld van een moeilijke vraag liet ze mij bijna blozen van schaamte.
De vraag luidde: Als je kliko op donderdagmorgen wordt opgehaald, wanneer moet je hem dan buiten klaar zetten? Haar antwoord: Op woensdag avond. Zij legde mij uit: "De gehele wijk hier zet de avond van te voren zijn kliko buiten. En jij?" "Ja", moest ik erkennen, "ik ook, samen met ongeveer 80% van de mensen uit mijn wijk". Maar dit antwoord wordt door de Nederlandse overheid niet goed gerekend lieve mensen!

Echt rood werd ik toen Yadira me zei: "het erge is, dat het niet mijn fout is dat ik niet slaag voor deze vraag maar jullie fout, want ik doe precies zoals jullie!"

Yadira is "klikotechnisch" uitstekend ingeburgerd. Maar de overheid wenst hier geen ingeburgerd antwoord... De overheid wenst een dusdanig brave burger van haar te maken dat ze voortaan op donderdagmorgen om 07.00 uur die kliko buiten zet in plaats van de avond van te voren. Liefst ook dat ze haar buurtbewoners nog even aanspoort om haar voorbeeld te volgen... Het staat ook zo lelijk, al die kliko's op straat s'nachts...

1 opmerking:

Stephan zei

Ik wist helemaal niet dat jij zo'n leuke blog bijhoudt! Bij dit verhaaltje moest ik wel een extra keertje glimlachen. Leuk geschreven en uiteraard herkenbaar. Inmiddels heeft mijn lieve Yadyra haar Nederlandse paspoort en hoeft ze niet meer van die theoretisch gewenste antwoorden te fabriceren die geen Nederlander zelf praktisch juist uitvoert. :-)